In een wereld waarin streamingplatforms, winkelapps en sociale feeds content op maat leveren, stelt de speelgoedindustrie personalisering en zelfexpressie centraal in de speelervaring.
De U.S. Toy Association noemde “It’s My Vibe” als een van de top 2025 speelgoedtrends op Toy Fair New York in maart, om te benadrukken hoe speelgoedfabrikanten zich aanpassen aan het groeiende verlangen van kinderen om zichzelf uit te drukken via de producten waarmee ze spelen en die ze kopen.
“Speelgoedfabrikanten combineren steeds meer creativiteit, technologie en inclusiviteit om kinderen meer manieren te bieden om zichzelf en hun ‘vibe’ weerspiegeld te zien in het speelgoed dat ze kiezen,” zei Kristin Morency Goldman, senior directeur strategische communicatie bij The Toy Association. “Speelgoed dat een breder scala aan levensstijlen, culturen, interesses en identiteiten weerspiegelt, zorgt ervoor dat kinderen een diepere band met merken krijgen en een groter gevoel van erbij horen.”
Van speelgoed dat kan worden aangepast om de persoonlijkheid van een kind te weerspiegelen tot winkelervaringen met speelgoed die zich aanpassen aan de individuele smaak, personalisering is niet langer een niche. De trend vindt weerklank in de digitale en fysieke winkelomgevingen nu merken speelgoed ontwikkelen dat kinderen kunnen aanpassen of personaliseren door middel van stijl, kleur, functies of verhalen.
Voor speelgoedfabrikanten en retailers biedt deze trend kansen om meer keuze te bieden, de interactiviteit te verhogen en de groeiende vraag van consumenten naar personalisering te ondersteunen, zodat ze kunnen spelen op een manier die de individualiteit van kinderen aanspreekt in een wereld van gecureerde ervaringen.
Hier zijn een paar voorbeelden van nieuwe 2025-speeltjes die de “It’s My Vibe”-trend weerspiegelen:
Anna & Erin BFF Sticki Rolls (Skycastle Toys) laat vrienden het plezier delen met twee levendige armbanden met eigen ontwerpen van influencers Anna en Erin, compleet met “A&E” bedeltjes en 160 verzamelbare stickers om te versieren, ruilen en persoonlijke stijl uit te drukken.
De 3Doodler Chef Pen (3Doodler) is een beginnersvriendelijke tool voor het maken van snoepjes waarmee jonge bakkers van elk niveau eetbare 3D-ontwerpen kunnen tekenen. Laad een snoepcapsule, stel je snelheid in en maak snoepspiralen en taarttoppers met behulp van de meegeleverde siliconen mallen.
Kinderen kunnen vriendschap delen en vieren door actief te spelen met de Friends Forever Jump Rope Set (Kess), een op vriendschapsarmbandjes geïnspireerde set van twee bijpassende touwen versierd met kleurrijke bewegende kralen en heldere alfakralen die “BEST FRIENDS FOREVER” spellen.
Chompsaw (ChompShop) is een kindveilig elektrisch gereedschap waarmee je gemakkelijk karton kunt snijden, zodat kinderen forten, kostuums, diorama’s en andere creaties kunnen maken.
Kinderen kunnen hun eigen Decora Pony-figuren (Cepia) aanpassen met leuke kawaii-stickers en kleurrijk haarspel. Elk van de zes verzamelbare pony’s heeft een unieke persoonlijkheid en een gewortelde nylon manen voor creatieve styling.
Ga naar toyassociation.org/trends voor meer informatie over alle speelgoedtrends die het speellandschap dit jaar zullen bepalen en om onze volledige 2025 Toy Trends Briefing te bekijken.