- De ceremonie vond plaats tijdens de algemene ledenvergadering in Neurenberg.
- In januari volgt een bijzondere verjaardagsviering voor de Spielwarenmesse.
Spielwarenmesse eG schrijft al driekwart eeuw geschiedenis – en met groot succes. Hoewel het bedrijf in 2025 zijn 75e verjaardag viert, zal het pas in 2026 zijn platina jubileum vieren als belangrijkste evenement van de coöperatie in Neurenberg.
Met passie en vooruitziende blik
De veelzijdige positionering en internationale oriëntatie van Spielwarenmesse eG zijn representatief voor de speelgoedsector en aanverwante markten voor consumptiegoederen. Als coöperatie onderscheidde Spielwarenmesse eG zich vanaf het begin van andere beursbedrijven. In 1949 durfden vier visionaire ondernemers de risico’s te nemen en besloten ze de Spielwarenmesse in Neurenberg te openen. Na de succesvolle première van de Duitse speelgoedbeurs in 1950 werd in datzelfde jaar de oprichting van de coöperatie beklonken. “Met deze juridische structuur blijven we een buitenbeentje in de beurswereld en een van de meest succesvolle coöperaties in Beieren”, aldus Christian Ulrich, die samen met zijn collega’s Florian Hess en Jens Pflüger sinds 2021 het lot van Spielwarenmesse eG in handen heeft. Dit driekoppige leiderschapsteam wordt ondersteund door zo’n 60 collega’s op de hoofdvestiging in Neurenberg en door een netwerk van vertegenwoordigers in meer dan 100 landen.
Een veelbelovende toekomst
Het zeer internationale karakter van het bedrijf is een bijzonder kenmerk, nu meer dan ooit. Net als de passie waarmee de managers de ‘Spirit of Play’ leven inblazen om mensen over de hele wereld samen te brengen en te inspireren. Centraal in het portfolio staan nu twee toonaangevende vakbeurzen: de Spielwarenmesse in Neurenberg, het B2B-vlaggenschip – waar het schommelpaard al sinds de tweede editie in het logo staat – en SPIEL in Essen, het toonaangevende B2C-evenement. Het beursaanbod wordt gecompleteerd door Kids India in Mumbai en het internationale format ‘World of Toys by Spielwarenmesse eG’, dat met gedeelde stands gerichte toegang biedt tot markten in Hongkong, Tokio en New York. De eigen dochterondernemingen van het bedrijf op belangrijke locaties in China en India zorgen ervoor dat de juiste expertise lokaal beschikbaar is. “Met deze wereldwijde structuur en de gecombineerde expertise wordt Spielwarenmesse eG steeds meer een drijvende kracht achter trends, thema’s en nieuwe bedrijfsmodellen”, legt Ulrich uit. Het meest recente voorbeeld hiervan is BRANDmate – een fris, toekomstgericht evenement in Essen voor alles wat met licenties en merksamenwerking te maken heeft. Online activiteiten gedurende het hele jaar completeren het programma van het bedrijf.
Volgend jaar groot feest
Ondanks de moderne structuur kijkt het team van Spielwarenmesse eG nog steeds trots terug op zijn roots: het 75-jarig jubileum werd op traditionele wijze gevierd met een feestavond voor de leden in het Keizerlijk Kasteel van Neurenberg, in combinatie met de algemene vergadering op 24 april. Door de coronapandemie was het in 2021 en 2022 onmogelijk om de Spielwarenmesse fysiek te organiseren. Daarom is de viering van het 75-jarig jubileum van de beurs zelf uitgesteld tot volgend jaar: het grote verjaardagsfeest vindt plaats tijdens de beurs zelf, die loopt van 26 tot en met 31 januari 2026. “We vieren dit bijzondere moment met alle deelnemers – het is een moment om te waarderen wat er is bereikt en een aanleiding om ons succesverhaal samen met de hele sector voort te zetten in de toekomst”, aldus Christian Ulrich.