Spielwarenmesse 2025: energie, innovatie en networking

Van 28 januari tot 1 februari 2025 vond in Nürnberg de 74ste editie van de Spielwarenmesse plaats. De internationale speelgoedbeurs bracht opnieuw tienduizenden professionals uit de sector samen. Met een uitgebreide beursvloer, innovatieve productpresentaties en nieuwe netwerkmogelijkheden bood het evenement een dynamisch platform voor handel, inspiratie en zakelijke kansen. 

De Spielwarenmesse trok dit jaar maar liefst 2.362 exposanten uit 71 verschillende landen en verwelkomde circa 57.500 bezoekers uit 126 landen. Opvallend was de verhoogde kwaliteit en diversiteit van het publiek. De aanwezigheid van belangrijke inkopers uit de VS, China en andere grote markten onderstreepte de wereldwijde relevantie van het evenement. Europese markten kenden een stijging in bezoekersaantallen, en grote Amerikaanse retailers zoals Target en Walmart voerden intensieve gesprekken met exposanten.  

Hal 3C 

Volgens Christian Ulrich, woordvoerder van het bestuur van Spielwarenmesse eG, werd de voortdurende verbetering in inhoud en structuur duidelijk gewaardeerd. De toevoeging van Hal 3C, waarin de categorieën Baby & Infant Articles en Lifestyle Products werden ondergebracht, zorgde ook voor een verbeterde beurscirculatie. 

Nieuwe en terugkerende thema’s 

De beurs bood een breed scala aan thematische specials, waarmee de nieuwste trends en ontwikkelingen in de speelgoedindustrie werden belicht. Zo stond Toys Go Green in het teken van innovatieve en duurzame speelgoedproducten, waarmee de groeiende milieubewustheid in de sector werd benadrukt. In de nieuwe Sport, Leisure, Outdoor-zone konden bezoekers niet alleen nieuwe producten bekijken, maar ze ook zelf uitproberen. De stuntshows van Chili Pro Scooter waren een ware publiekstrekker en zorgden voor extra dynamiek. Ook het segment Toys for Kidults kreeg veel aandacht. Dit groeiende marktsegment richt zich op volwassen speelgoedliefhebbers en bood volop inspiratie in de vorm van collectibles, creatieve fantasieproducten en tabletop games. ToyTrends 2025 – een zone bij ingang Mitte – zette de schijnwerpers op de thema’s ‘Anime & Friends’ en ‘Healthy Heroes’, waarbij interactieve elementen de beleving voor de bezoekers versterkten. 

Kennisplatform 

Naast de nieuwste speelgoedproducten stond ook kennisdeling centraal op de Spielwarenmesse. Het Toy Business Forum vierde zijn 20-jarig bestaan met een vernieuwd concept waarin experts hun inzichten deelden over trends, artificiële intelligentie, digitalisering en duurzaamheid. Dit forum bood een dynamische setting met boeiende presentaties, live podcasts en de uitreiking van de ToyAward en de Model Car Hall of Fame Awards. Wie een presentatie heeft gemist, kan deze eenvoudig terugvinden via Spielwarenmesse Digital, waar alle sessies on-demand beschikbaar zijn. 

Diverse netwerkmogelijkheden 

Ook op het vlak van netwerken is de Spielwarenmesse een belangrijke afspraak. De RedNight op donderdagavond bracht de beursvloer tot leven met een feestelijke sfeer, waar exposanten en bezoekers elkaar in een informele setting konden ontmoeten. Voor meer diepgaande zakelijke gesprekken boden de LicenceLounge en de Game Inventors Convention uitstekende mogelijkheden.  

Afspraak in 2026 voor jubileumeditie 

De warme en inspirerende sfeer, gecombineerd met de mix van zakelijke kansen en entertainment, zorgde ervoor dat de beurs opnieuw een niet te missen evenement was. Maar liefst 96% van de deelnemers zou een deelname aan de Spielwarenmesse aanbevelen. De volgende editie belooft trouwens extra bijzonder te worden: van 27 tot 31 januari 2026 viert de Spielwarenmesse haar 75ste  verjaardag. Dit jubileum belooft opnieuw een unieke kans te worden om de speelgoedindustrie samen te brengen in een inspirerende en energieke omgeving. 

Share your love