- Echte merken: Warner Bros., RTL, Mattel & Co. zullen er allemaal zijn
- Volledig programma: Sprekerspodium, wandelende acts en meer verrassingen
- Extra op dag 2: Retaildag met Licensing International Duitsland
Op 25 en 26 juni verandert BRANDmate de Grote Zaal van de Zollverein Kolenmijn in Essen in een hotspot voor licentieprofessionals, merkenbouwers en creatieve geesten uit een breed scala aan bedrijfssectoren. Ook aanwezig zijn grote namen, spannende nieuwe exposanten en een zeer gevarieerd concept voor het evenement, gericht op discussie, expertise en ontdekking. Een hoogtepunt van het tweedaagse BRANDmate-programma is de Retail Day, die op donderdag plaatsvindt in samenwerking met de wereldwijde brancheorganisatie Licensing International Germany.
Grote namen geven impuls
Warner Bros. Discovery is een van de prominente deelnemers aan het evenement – en plant een heel speciaal scherm bij de ingang van BRANDmate. Het plan is nog top secret, maar één ding is duidelijk: het wordt een echte eyecatcher. Ook RTL Consumer Products belooft grote ensceneringen: bezoekers kunnen niet alleen een reality-tv-lounge verwachten die mede is ontworpen door El Cartel Media en een taco-foodtruck van Chefkoch, maar ook een levensgrote eenhoorn van de ‘Unicorn Academy’ en een exclusief fotomoment met Gala en Brigitte. Met nog meer grote spelers uit de industrie, waaronder Hasbro Deutschland, Mattel, Paramount, The Pokémon Company, The Smiley Company, Seven.One AdFactory, Studio 100, Story House Egmont, Universal, Wildbrain CPLG, WDR mediagroup en ZDF Studios, zal BRANDmate ook dit jaar weer worden bepaald door merkkracht en een veelheid aan ideeën.
Nieuwkomers met profiel
Daarnaast wordt het evenement verrijkt door de aanwezigheid van enkele zeer gewaardeerde nieuwkomers. CNC Cosmetics is een frisse wind op het gebied van cosmetica en onderstreept de toenemende relevantie van producten met een licentie in de schoonheidssector. Het gevestigde Franse bedrijf La Plume Dorée richt zich daarentegen op reistassen, kantoorbenodigdheden en accessoires. Een andere nieuwkomer is het agentschap Crexpro, dat krachtige merkscenario’s maakt met indrukwekkende cosplayers. De personages uit animé, gaming en popcultuur zijn magneten voor het publiek op evenementen in heel Europa – en maken ook deel uit van de BRANDmate-parade. Deze zal bestaan uit zo’n 20 wandelende acts die in samenwerking met Vontz worden geleverd, en zij zullen maximale aandacht trekken voor het evenement en de ontdekkingsterreinen tot leven brengen. Ook Markenkuppler keert terug, met zijn populaire korte ‘BLINDmate’-sessies die opnieuw boeiende persoonlijkheden uit de sector zullen samenbrengen. Een ander hoogtepunt is het ‘signeeruur’ van striptekenaar Ralph Ruthe op de stand van Kiddinx Media (14:00 uur op 25 juni). BRANDmate MD Christian Ulrich zegt: “Ons evenement biedt het perfecte kader voor creatieve discussies en verrassende samenwerkingen. Waar uit een idee een echt product of project ontstaat, kijken we nu al uit naar de komst van een nieuwe BRANDbaby.”
Sprekerspodium focust op retail
Het tweedaagse BRANDmate programma belooft ook strategische visie, met heldere onderwerpen, prikkelende prikkels en praktische inzichten uit licensing, brand management, media, retail en cultuur. De presentaties zijn ingedeeld in drie thema’s op basis van hun inhoud. BRANDS for Future’ gaat in op de vraag hoe gevestigde merken klaar kunnen blijven voor de toekomst – met een focus op AI, innovatiekracht en strategie. BRANDS for Mates’ onderzoekt fandoms, kidults en culturele marketing en vraagt hoe echte relaties tot stand komen tussen merken en gemeenschappen. Het hoogtepunt van donderdag is ‘BRANDS for Retail’. De Retail Day, die parallel aan het evenement plaatsvindt in samenwerking met Licensing International Germany en BRANDmate, onderzoekt succesvolle samenwerking tussen retail en merken. Exclusieve studies en best-practice richtlijnen bieden retailers concrete benaderingen voor zowel fysieke als digitale handel. Tickets zijn geldig voor beide dagen van het evenement.
Om ervoor te zorgen dat er naast het verspreiden van expertise voldoende ruimte is voor discussies, biedt BRANDmate inspirerende lounges en netwerkruimtes – ideale ruimtes voor spontane gesprekken, nieuwe contacten en creatieve ideeën. Versnaperingen worden onder andere verzorgd door Freikopf: de uitbaters van de grote bar in de Grote Zaal zullen de hele dag in een ontspannen sfeer alcoholvrije drankjes aanbieden. “Ons doel is om merken niet alleen zichtbaar maar ook tastbaar te maken. De combinatie van zakendoen, contact en ontdekken is wat BRANDmate zo bijzonder maakt”, besluit Christian Ulrich.

