Begin februari vond de megabeurs Creativeworld plaats, samen met de internationale vakbeurzen Ambiente en Christmasworld. De beurzen moeten een nieuwe impuls aan de wereldwijde markt voor consumentengoederen geven. We brachten een bezoek.
Ondanks een uitdagend marktklimaat blijkt de wereldwijde consumentengoederenindustrie veerkrachtig en vol energie. Met 4.660 exposanten en ongeveer 148.000 bezoekers heeft het trio Ambiente, Christmasworld en Creativeworld zijn positie als het toonaangevende platform voor consumentengoederen opnieuw bevestigd. Meer dan 170 landen waren vertegenwoordigd op het volgeboekte beursterrein in Frankfurt. 4.660 exposanten verzamelden begin februari in 29 hallen op het beursterrein in Frankurt. Duurzaamheid was een centraal thema op alle drie toonaangevende beurzen en benadrukte de verantwoordelijkheid van de industrie voor toekomstbestendige concepten.
Belgische standhouders
Er stonden heel wat standhouders uit België. Het bedrijf Verachtert uit Geel was eveneens aanwezig op Creativeworld. Ze stonden op de beurs met een groter gamma aan producten. “Verachtert heeft zijn productgamma uitgebreid met innovatieve en eigentijdse creatieve sets”, zegt Endre Sic, Business Development Manager Hobby & Craft bij Verachtert. “We introduceren compacte, eigentijdse creatieve sets die zowel beginners als ervaren hobbyisten aanspreken.” Ze stonden op de beurs met kartonnen doosjes vol stoffen draden waarmee kinderen van 6+ mooie creaties kunnen maken, zoals kussens en beren. “Onze nieuwe creatieve sets stimuleren de fijne motoriek en het probleemoplossend denken van kinderen door hen actief met textiel te laten werken”, zegt Sic. “Met onze sets ontdekken kinderen de voldoening van handwerk en creatief bezig zijn. Ouders zien dat het belangrijk is dat ze ook creatieve zaken moeten doen met kinderen. Door langzamer te werken kunnen ze zich focussen. Ze kunnen de tijd nemen om creatief bezig te zijn. Als kinderen zelf zaken gaan maken, gaan ze het minder snel weggooien. De maakcultuur is wat verdwenen. Met dergelijke projecten willen we die trend omkeren. Naast de focus op creativiteit hechten we veel waarde aan duurzaamheid. Daarom hebben we onze plastic verpakkingen vervangen door ecologisch verantwoord karton.”
Stoffen draden
Met dergelijke projecten wil Verachtert kinderen creatief laten bezig zijn. En daarvoor krijgen ze ook steun van de ouders van de kinderen, zo merken ze. “Ouders zien dat het ook belangrijk is dat ze ook creative zaken moeten doen, ver weg van smartphones en tablets”, zegt Sic. “Natuurlijk moet je open staan voor de digitale wereld. Maar je moet de kinderen ook creatieve tijd laten doorbrengen.” Sic merkt dat er sinds corona veranderingen zijn. “”Sinds de pandemie zien we dat mensen bewuster tijd nemen voor zichzelf. Onze creatieve sets bieden een ideale manier om te ontspannen en tot rust te komen. Dat ze het ook rustiger aan willen doen.”
Nieuwe potloden
Staedtler Benelux, uit Bornem, promootte op de beurs hun nieuw gamma potloden, namelijk de Norix voor kinderen van 10+. “We hadden al een gamma voor kinderen van +2, +4, +6 en daar stopte het”, zegt Tom Smet, managing director bij STAEDTLER Benelux. “Nu is er ook een aanbod voor plus 10. We wilden er verder in investeren omdat we een toenemende vraag zagen.” Het Norix-potlood is helemaal nieuw. Het gaat om 24 mooie kleuren in een stijlvolle zwarte verpakking. “Het is een nieuwe vorm van kleurpotlood”, zegt Smet. “Het is afgeplat aan de ene kant en rond aan de andere kant. Het zorgt voor een perfecte autonomie. Die hebben we in grafiet en kleurpotlood. We kunnen nu ook een publiek aantrekken dat iets ouder is. Het ligt beter in de hand.” Staedtler wil de creativiteit van de kinderen verder stimuleren en hen wat weghouden van smartphones en tablets. De fabrikant verkoopt elk jaar nog steeds meer potloden.
Award
Op Creativeworld werden ook awards uitgereikt. De Creative Impulse Award 2025 bekroont de meest baanbrekende ideeën van het jaar en erkent producten die grenzen verleggen en nieuwe horizonten verkennen. De prijs voor Duurzaam Product van het Jaar bekroont milieuvriendelijke innovaties die bewijzen dat duurzaamheid en creativiteit hand in hand kunnen gaan. De winnaar van 2025 is Reslin, een 100% biologisch afbreekbare hars van Unicraft BV, volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen, zoals lijnzaadolie en een natuurlijke activator op basis van melasse uit suikerbiet. “Het is veel milieuvriendelijker dan chemische en toxische epoxyharsen, die slechts 25 procent tot 35 procent biologisch afbreekbaar zijn”, zegt Peter Aerts, zaakvoerder van Unicraft. “Het is ook veilig in gebruik. Je kan er met de blote handen mee werken. Dit zachte, flexibele materiaal is perfect voor decoratieve kunst en kan worden gecombineerd met natuurlijke elementen zoals glaspoeder of stenen voor eindeloze creatieve mogelijkheden.”
Duurzame verpakking
De verpakkingen van Unicraft zijn duurzaam. “De potten en flessen zijn gemaakt uit minstens 80 procent gerecycleerd materiaal en kunnen minstens 30 keer worden hergebruikt”, zegt Peter Aerts. “Je kan het binnen het uur uitharden. Je kan het op alle manieren kunstzinnig verwerken, zoals bloemen, natuurlijke kleurstof, mica erin, glasparels,… Je kan er juwelen en kommen van maken. Het is waterafstotend want het is gemaakt van olie. Het kan in scholen gebruikt worden. Je hebt een oven nodig die tot 60 graden kan branden.”
Kinderproduct van het Jaar
Voor de allereerste keer werd er een prijs uitgereikt voor Kinderproduct van het Jaar. De winnaar is Himi Goto Museum Kleurboek van Hangzhou Miya Stationery. Dit unieke boek laat kinderen kennismaken met beroemde kunstmusea door middel van interactieve creativiteit. Elke pagina van de tweedelige set kan individueel worden ontworpen of worden verbonden tot een doorlopende rol, waardoor kunsteducatie een boeiende, praktijkgerichte ervaring wordt. De deskundige jury prees de voorbeeldige combinatie van interactief leren en creatieve expressie.
Uitgebreidere hobbyplotters
Er stonden nog andere Belgische standhouders op de beurs. Het bedrijf LOKLiK Europe stond op Creativeworld met een nieuwe, meer geavanceerde hobbyplotter. Het is een apparaat, dat vooral in klasverband kan gebruikt worden, waarmee kinderen van alles kunnen ontwerpen, zoals ermee snijden en tekenen. “Het is slimmer en uitgebreider geworden en handiger om ermee te werken”, zegt Gregory Vetters, Channel sales manager bij LOKLiK Europe.
Items personaliseren
Kinderen kunnen met de hobbyplotter met verschillende materialen allerlei zaken maken. Ze kunnen er tekeningen mee maken. “Ze kunnen er ook zaken mee personaliseren, zoals hun brooddoos, kussen of drinkbus”, zegt Vetters. “Het is makkelijk en gebruiksvriendelijk.” De basisfuncties van het apparaat kunnen vanaf het vijfde leerjaar gebruikt worden.” Dergelijke toepassingen stimuleren de creatieve vaardigheden van kinderen. “We ondersteunen hen digitaal, zonder dat ze voortdurend op schermen moeten kijken. Ze moeten effectief iets doen, zoals snijden en tekenen.” Ghiant Aerosols, een spuitbusfabrikant uit Beerse, ontwikkelde een verfspuitbus op waterbasis. “Kinderen 10+ kunnen er allerhande zaken mee opfleuren, zoals een t-shirt, sneakers en ander textiel en decoratie”, zegt Werner Nolten, zaakvoerder van Ghiant Aerosols. “Kinderen vinden dat superleuk. Ze hebben een resultaat wat ze kunnen dragen. Door kinderen creatief te laten bezig zijn, kunnen ze uitgroeien tot heuse designers. Ik sta versteld van hoeveel fantasie kinderen hebben. Die denken meer out of de box. Die zien bepaalde zaken, zoals kleurencombinaties.”
Het gelijktijdig organiseren van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld is succesvol gebleken voor zowel exposanten als bezoekers. Daarom zullen de drie vlaggenschipbeurzen samen blijven plaatsvinden op het beursterrein in Frankfurt. Alle drie toonaangevende beurzen beginnen op de eerste vrijdag van februari.
Creativeworld: 06 tot 09 februari 2026
Ambiente/Christmasworld: 06 tot 10 februari 2026
https://creativeworld.messefrankfurt.com/frankfurt/en.html



















