10 Minuten Met … WildBrain over hoe nostalgie en innovatie de drijvende kracht zijn achter Franchise Expansie

License Global spreekt met Erin Morris, vice president, global franchise strategy and retail, WildBrain over hoe het bedrijf gebruik maakt van nostalgie, digitale groei en strategische partnerschappen om de wereldwijde aanwezigheid van merken als “Strawberry Shortcake” en “Teletubbies” uit te breiden.

License Global: Je bent nu een paar maanden in je rol bij WildBrain. Hoe bevalt het en wat vind je het leukste aan de baan?

Erin Morris: Ik hou van het familiegevoel dat WildBrain heeft! Ik heb leidinggevende functies gehad bij ongelooflijke bedrijven als Disney, DreamWorks en Fox en ik had het voorrecht om bij al die bedrijven met hechte teams te werken, en WildBrain voelt hetzelfde.

Wat ook opwindend is, is de functionele diversificatie van het bedrijf. Met een bekroonde animatiestudio, een zeer geavanceerd audience engagement team en een eersteklas wereldwijd licentiebureau, WildBrain CPLG, voelt het alsof er niets is dat WildBrain niet kan dat grote studio’s wel kunnen. Maar WildBrain heeft een voordeel – onze omvang. We zijn groot genoeg om wereldwijd bereik en impact te hebben, maar toch klein genoeg om wendbaar en flexibel te zijn, zodat innovatie en ondernemerschap gedijen en reacties op veranderingen in de markt snel kunnen worden geïmplementeerd.  Franchise ExpansionLicense Global spreekt met Erin Morris, vice president, global franchise strategy and retail, WildBrain over hoe het bedrijf nostalgie, digitale groei en strategische partnerschappen gebruikt om de wereldwijde aanwezigheid van merken als “Strawberry Shortcake” en “Teletubbies” uit te breiden.

Uw belangrijkste taak is het plannen en implementeren van wereldwijde groeistrategieën voor WildBrain-franchises, waaronder “Strawberry Shortcake” en “Teletubbies”. Kunt u ons een update geven van de laatste licentiedeals en samenwerkingen voor deze merken en iets wat u in uw eerste paar maanden is opgevallen?

Voor beide merken blijven we ons laten inspireren door het erfgoed en de fandom rond deze iconische personages. De nostalgische aantrekkingskracht van “Strawberry Shortcake” en de voortdurende groei onder Gen Z-publiek heeft geleid tot de lancering van een aantal zeer spannende licentiesamenwerkingen en retailpartnerships, waaronder de ultieme throwback-samenwerking uit de jaren 80 met Troetelbeertjes en onze vrienden bij Cloudco Entertainment. De reacties van fans op deze samenvoeging van merken waren buitengewoon en we kijken ernaar uit om de komende maanden meer producten in de schappen te leggen in de VS en Canada. We hebben ook nog een andere spannende merksamenwerking die in de herfst van start gaat en die deel uitmaakt van onze ‘Berry Besties’-campagne die in de zomer van start gaat en doorloopt tot in de herfst en de lente van 2026, dus daarover binnenkort meer. Daarnaast gaat onze wereldwijde uitbreiding door in belangrijke markten en hebben we een ongelooflijk programma met Primark dat in mei in Groot-Brittannië van start gaat en waarbij Strawberry zelf naar Londen komt om het te vieren.

Voor “Teletubbies” bouwen we voort op het wereldwijde succes van het merk dat zijn oorsprong viert met een uitgebreid licentieprogramma gericht op kleuters en ouders dat internationale markten zal bereiken. Ons kleurrijke kwartet doet het ook bijzonder goed in Azië-Pacific met een aanzienlijke vraag van fans van alle leeftijden, wat vooral te zien is in onze opvallende wereldwijde retailprogramma’s met POP MART en MINISO. We hebben onlangs ook meerdere licentiesamenwerkingen gelanceerd in zowel nieuwe als gevestigde categorieën, waaronder een beautycollectie met MISSHA in Korea en een modelijn met Cakeworthy in Toronto, wat de blijvende wereldwijde aantrekkingskracht van deze geliefde franchise onderstreept.

Als we meer in het algemeen kijken naar trends op het gebied van kinderstreams, zijn er dan productcategorieën met een licentie die eruit springen in de detailhandel?

Nostalgie blijft een belangrijke trend als het gaat om gelicentieerde producten. We zien dat grote contentplatforms echt inzetten op klassieke kindercontent om publiek te trekken en dat wordt ondersteund door de manier waarop gezinnen tegenwoordig kiezen wat ze kijken. Ons recente onderzoeksrapport met Savanta, dat de veranderende kijkgewoonten van Amerikaanse gezinnen onderzoekt, laat zien dat nostalgie en vertrouwdheid de belangrijkste drijfveren zijn bij het nemen van beslissingen over content.

Wat zijn volgens jou de top drie dingen die helpen om de betrokkenheid van fans te vergroten?

Digitale betrokkenheid is een belangrijk gebied en een waar we een driecijferige groei voor onze merken realiseren. Strategisch gezien hebben we ons gericht op het vergroten van onze sociale voetafdruk voor zowel “Strawberry Shortcake” als “Teletubbies” met creatieve campagnes die zich richten op onze fans onder kinderen, maar ook op jonge ouders die zijn opgegroeid met deze merken en er nu met hun kinderen van genieten. 

“Teletubbies” heeft onlangs de twee miljoen volgers op TikTok overschreden met een betrokken publiek van meer dan 29 miljoen in het afgelopen jaar, een stijging van 180 procent (YOY), en het merk is klaar om 1 miljoen volgers op Instagram te bereiken in de komende maand, met een betrokkenheid van fans van 157 procent (YOY). “Strawberry Shortcake” ziet ook een aanzienlijke groei met volgers die het afgelopen jaar met 98 procent zijn gestegen op TikTok, en fanbetrokkenheid op Instagram met een enorme 23 miljoen, een stijging van 308 procent (YOY).

Voor onze jonge fans hebben YouTube en onze reeks FAST-kanalen over de hele wereld, waaronder onze recente uitbreiding in Europa, de kijkcijfers van onze content verhoogd naar een nieuw publiek. We zijn verheugd dat we onze aanwezigheid op verschillende platforms wereldwijd kunnen blijven uitbreiden en kinderen en gezinnen content kunnen bieden die ze kennen en waar ze van houden.

Specifiek gericht op Licensing Expo, die volgende maand plaatsvindt. Welke IP zal je tonen op je stand?

Ik ben zowat elk jaar op Licensing Expo geweest sinds het in New York was, dus dat zegt genoeg over hoe lang ik al in de industrie zit! Ik kijk ernaar uit om oude vrienden en zakenpartners te zien en om WildBrain’s eigen IP uit te bouwen tot wereldwijde evergreen franchises over de hele wereld.

“Strawberry Shortcake” en ‘Teletubbies’ zullen een prominente plaats innemen in de showcase en we zijn enthousiast om onze plannen te onthullen en partners aan boord te halen voor de 30e verjaardag van “Teletubbies” in 2027. We gaan ook door met de ontwikkeling van het internationale licentieprogramma voor de al lang bestaande kleuterschoolfavoriet “In the Night Garden.

Wat zijn de kansen en voordelen van beurzen voor jou en wat wil je bereiken op het evenement van dit jaar?

Vakbeurzen zijn waardevol omdat ze een unieke kans bieden om jezelf onder te dompelen in alle aspecten van het vak en om tientallen partners en potentiële partners te ontmoeten, allemaal in één week. Het is een geweldige kans om nieuwe initiatieven zoals onze Berry Besties-campagne te delen en partners enthousiast te maken voor toekomstige kansen zoals de 30e verjaardag van “Teletubbies”, maar ook om innovatieve nieuwe bedrijven te ontdekken en op de hoogte te blijven van trends. Ik vind het ook leuk om te zien wat de concurrentie doet, want dat helpt me om mijn strategie scherp te houden en voorop te blijven lopen!

Tot slot, wat kunnen we van WildBrain verwachten voor de rest van 2025 en tot in 2026?

Ik kan je vertellen dat het een ongelooflijk spannende tijd is voor al onze bedrijfspijlers: contentcreatie, publieksbetrokkenheid en wereldwijde licenties, waarbij al deze capaciteiten samenwerken om fans over de hele wereld nog meer te bieden. Onze merken zijn internationaal bekend en geliefd en we hebben de expertise om voort te bouwen op deze diepe wortels en gebruik te maken van onze creativiteit om spannende samenwerkingen tot stand te brengen, of het nu gaat om content, digitale of consumentenproducten, of alledrie. Ik heb slechts een paar van onze plannen voor dit jaar genoemd, maar er komt nog veel meer. Houd deze ruimte in de gaten!

Licensing Expo 2025 wordt gehouden van 20 tot 22 mei in het Mandalay Bay Convention Center in Las Vegas, Nev. WildBrain is te vinden op stand J206. Kijk op de Licensing Expo Event Planner om een afspraak te maken.

Registreer je hier voor Licensing Expo 2025.

Tekst & foto’s: License Global

Share your love