Sinds de overname van DreamLand door ToyChamp van de Limburgse ondernemersfamilie Nolmans in 2023, werd achter de schermen druk gewerkt aan het nauwer later samenwerken van de voormalige concurrenten in de speelgoedmarkt. Het bedrijf kondigt nu aan dat het vanaf september de activiteiten
van beide organisaties verder zet onder de naam DreamLand, dat als merk een nieuw logo en nieuwe invulling zal krijgen.
Nadat ToyChamp in oktober 2023 driekwart van de DreamLand-aandelen overnam van Colruyt Group, groeide de retailer uit tot 92 winkels in België en Nederland, mede door het integreren van 12 winkels van het failliete FUN. De expansiedrang van de familie Nolmans leidde overigens ook tot de recente acquisitie van Intertoys in Nederland.
Deze strategie leidt nu ook tot een opvallende beslissing inzake merkarchitectuur. De activiteiten van de ketens ToyChamp en DreamLand, die achter de schermen reeds gestroomlijnd werden met het oog het nauwer samenwerken van beide organisaties, zullen vanaf september 2025 zowel in België als Nederland ondergebracht worden onder de merknaam DreamLand.
Koen Nolmans, CEO: “We zijn voor deze beslissing niet over één nacht ijs gegaan, we hebben verschillende scenario’s uitvoerig bestudeerd en gevalideerd bij klanten en medewerkers. Maar DreamLand is, zeker in
België, een naam als een klok waaraan veel consumenten positieve waarden koppelen. Het zou niet verstandig zijn omwille van uitsluitend emotionele redenen te beslissen die naam van de markt te laten
verdwijnen als er al zoveel geïnvesteerd werd in het commerciële potentieel.”
Hoewel de naam DreamLand behouden blijft, benadrukt het bedrijf wel dat het inzet op een complete make-over van het merk. De herlancering zal gepaard gaan met een nieuw logo, een nieuw verhaal op maat van de motieven van de verschillende doelgroepen en een nieuw winkelconcept gebaseerd op een universum dat de toekomst van de speelgoedwinkel vertegenwoordigt. Vanaf begin 2026 zullen alle winkels herwerkt worden om beter aan te sluiten bij noden van consumenten en een optimale klantbeleving te bieden.
Nolmans: “Wij blijven rotsvast geloven in de toekomst van fysieke speelgoedretail, op voorwaarde dat de klant centraal staat en een beleving geboden wordt die mensen doet dromen, hen prikkelt en hen
inspireert. Daar hebben we de voorbije jaren bewust op ingezet, en het merk DreamLand leent zich perfect om dat concept verder vorm te geven in de toekomst.”
Vanaf september dit jaar kunnen klanten zich verwachten aan het nieuwe DreamLand, waar beleving en inspiratie van de klant centraal zullen staan. Voor de winkels van Intertoys verandert niets; dat blijft onder haar eigen merk zich verder ontwikkelen in de Nederlandse markt.