Toy Business Forum viert 20ste verjaardag

Al 20 jaar is het Toy Business Forum het epicentrum van speelgoedexpertise op de Spielwarenmesse. In 2025 zal deze speciale zone in hal 3A enkele verrassingen in petto hebben. Er wordt immers uitgepakt met een dynamisch nieuw concept dat een podium biedt voor kennis, discussie en inspiratie. 

Al 20 jaar is het Toy Business Forum het epicentrum van speelgoedexpertise op de Spielwarenmesse. In 2025 zal deze speciale zone in hal 3A enkele verrassingen in petto hebben. Er wordt immers uitgepakt met een dynamisch nieuw concept dat een podium biedt voor kennis, discussie en inspiratie. 

Hoewel de naam en locatie hetzelfde blijven zal een toch een nieuwe wind waaien doorheen het Toy Business Forum. Zo zal deze plek een fris ontwerp krijgen, met innovatieve presentaties van internationale sprekers en ontspannen netwerkmogelijkheden.

Gevarieerder aanbod 

Het Toy Business Forum heeft het karakter van een inspirerend festivalevenement. Het publiek kan een breed programma verwachten, waarbij nieuwe accenten worden gelegd door aanvullende formats zoals de ToyPitch voor de pers op dinsdag en de uitreiking van de ToyAward op woensdag. Bijzondere inzichten worden gepresenteerd tijdens een open gesprek tussen Spin Master CEO Max Rangel en Christian Ulrich van Spielwarenmesse eG – een gesprek dat een aantal fascinerende perspectieven belooft. Tegen een indrukwekkende achtergrond worden belangrijke onderwerpen als digitalisering, duurzaamheid, gamification, sociale media en artificiële intelligentie besproken, naast trends in de detailhandel en de speelgoedsector. De presentaties onder de vlag ‘Exhibitors on Stage’ laten het publiek de nieuwste producten en innovaties zien. In een ruimte van zo’n 750 m² zullen ook foodtrucks en live bands aanwezig zijn, om voor een ontspannen netwerksfeer te zorgen.

Een waaier aan boeiende onderwerpen 

Op de eerste dag, dinsdag, staat een speciale presentatie op het programma. Axel Gottstein, CCO van sigikid, en Christian Krömer, CEO van Spielwaren Krömer en Toysino, behandelen de provocerende vraag of de gespecialiseerde speelgoeddetailhandel in 2025 nog een reden van bestaan heeft. Op woensdag, bespreekt Frank Rehme – met nieuwe inzichten van de grootste detailhandelsbeurs ter wereld (NRF in New York) – de nieuwste trends en innovaties uit de retailwereld. Trendjager Reyne Rice zal op dinsdag en donderdag de Spielwarenmesse ToyTrends presenteren, terwijl zij het op woensdag zal hebben over de nieuwste ontwikkelingen en technologieën voor 2025. Ook het thema ‘kidults’ komt uitgebreid aan bod, met Carol Rapp en Robin de Cleur van SPIEL Essen op woensdag en Stefan Will van Ultra Comix – een van de grootste strip- en speelgoedwinkels van Europa – op vrijdag. Dennis Book, Sales Director bij Thalia, bekijkt het breder en laat zien welke tools het mogelijk hebben gemaakt om een ​​leidende rol te spelen in het Duitse retaillandschap.

Focus op duurzaamheid 

Duurzaamheid is al lange tijd een thema binnen de speelgoedsindustrie en wordt steeds belangrijker in retail en productie. In haar presentatie op dinsdag werpt speelgoed- en spellenonderzoeker dr. Katriina Heljakka uit Finland een licht op de huidige ontwikkelingen op vlak van speelgoedontwerp, met een bijzondere aandacht voor duurzaamheid. Clara Blasco-López van het Spaanse marktonderzoeksinstituut AIJU spreekt op donderdag over het ontwerp van speelgoedverpakkingen in een tijdperk van duurzaamheid en de effecten ervan op de consument. Daarnaast kunnen vakbezoekers ook duurzaamheidsexperte Sharon Keilthy uit Ierland op het podium zien tijdens de live opname van de Spielwarenmesse podcast.

Nieuwe inzichten in de Chinese en Indiase markten 

Op zaterdag bieden twee boeiende presentaties exclusieve inzichten in de dynamische speelgoedmarkten van China en India. Tianshu Schüler-Yang, oprichter van het merk SCHÜLER, zal uit de eerste hand verslag uitbrengen over de groei en acceptatie van modern kinderspeelgoed in Chinese gezinnen. Groeimogelijkheden op de Indiase markt zullen vanuit alle hoeken worden onderzocht tijdens een informatief podiumgesprek, waarin experts Steve Reece, Managing Director van Kids Brand Insight, en Matteo Vezzosi, Executive Director van de Asia Toy & Play Association, samen met Marlene Hösch van Spielwarenmesse eG spreken over de uitdagingen en strategieën om de markt te betreden, alsook over potentieel van India als productiecentrum.

Bezoekers kunnen het Toy Business Forum gratis bijwonen en er is geen voorafgaande reservering vereist. Alle presentaties zullen simultaan in het Duits en het Engels worden aangeboden. 

Het programma van het Toy Business Forum:

Dinsdag 28 januari 2025 

9u15 Toy Pitch 
10u30 Exhibitors on Stage 
11u30 Playground for the city centre of tomorrowDaniel Freimuth (Hanau Marketing) 
12u30 Networking Break 
13u30 Retail Trends 2025 – What’s possible? What’s coming? What will stay? – Silvia Talmon (The Retail Experience) 
14u15 Artificial intelligence – between desire, delusion and reality – Ömer Atiker (Click Effect GmbH) 
14u45 Toy retail in 2025 – does it still make sense? – Axel Gottstein (sigikid) & Christian Krömer (Spielwaren Krömer).  
15u15 Discover the Spielwarenmesse ToyTrends 2025 – Reyne Rice (ToyTrends) 
15u45 Sustainable toy design and sustainable play cultures – Katriina Heljakka (University of Turku)

Woensdag 29 januari 2025 

10u00 ToyAward Ceremony 
12u00 Networking Break 
13u30 Emerging trends and technologies in 2025 and beyond – Reyne Rice (ToyTrends) 
14u15 Fireside Chat – Max Rangel (Spin Master) & Christian Ulrich (Spielwarenmesse) 
14u45 The latest retail technologies and shop formats from the Big Apple – Frank Rehme (gmvteam) 
15u30 Kidults: Diverse and underestimated in the Market – Caroll Rapp & Robin de Cleur (Spiel Essen)

Donderdag 30 januari 2025 

10u00 Exhibitors on Stage 
11u00 The impact of Gen Alpha – Christopher Byrne (Byrne Communications) & Denis Crushell (Precise TV) 
11u30 Live podcast ‘sustainability’ – Marco Jahn (Spielwarenmesse) & Sharon Keilthy (Eco Toys) 
12u00 Networking Break 
13u30 Experience-marketing and gamification – Daniel Pflieger (Geheimpunkt) 
14u00 Retail is dead, long live retail! – Dennis Book (Thalia Bücher) 
14u30 Discover the Spielwarenmesse ToyTrends 2025 – Reyne Rice (ToyTrends) 
15u00 Toy packaging in the age of sustainability – Clara Blasco-López (AIJU) 
16u30 Award Ceremony Modell Car Hall of Fame

Vrijdag 31 januari 2025 

10u00 Exhibitors on Stage 
11u00 Commitment as a success story – Harald Bolsinger (FH Würzburg-Schweinfurt), Barbara Fehn-Dransfeld (Heunec) & Bernd Claude Hausmann (glore) 
11u30 Live podcast ‘Healty Heroes’ – Marco Jahn (Spielwarenmesse) & Christina Valentiner-Branth (Brettspielakademie) 
12u00 Networking Break 
13u30 Retail experience: Service that inspires analogue and digital – Sabine Hübner (Forwardservice) 
14u15 From a toy shop to a world of experience – Maik Drewitz (umdasch The Store Makers) 
14u45 How can we listen to our (small) customers and learn from them? – Stefan Kolle (Future Lab) 
15u15 The world of ‘Kidults’ – what should retailers look out for? – Stefan Will (Ultra Comix) 
15u45 New guard rails for Europe – Ulrich Brobeil (DVSI) & Wolfgang Bücherl (European Commission)

Zaterdag 1 februari 2025 

10u00 Social media as a growth driver for the toy business – Lisa Lan Anja 
10u30 From playing to learning – Markus Utomo 
11u00 How is the market for children’s and family games developing in China? – Tianshu Schüler-Yang (SCHÜLER) 
11u30 The Indian Toy Market: Opportunities and Potential for International Manufacturers – Marlene Hösch (Spielwarenmesse), Steve Reece (Kids Brand Insight) & Matteo Vezzosi (Asia Toy & Play Association) 
12u00 Networking Break 

Share your love