Succes van ‘A Minecraft Movie’: Wat betekent dit voor de licentie-industrie?

Toen “A Minecraft Movie” werd aangekondigd, werd er een aanzienlijk kassucces verwacht van het “Minecraft”-licentieteam. Het IP had al een duizelingwekkende waarde voordat de film werd uitgebracht: “Minecraft is het best verkochte videospel aller tijden, met meer dan 300 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd en bijna 170 miljoen maandelijkse spelers. De toewijding van de Minecraft-fan heeft de verfilming naar een recordopeningsweekend voor een verfilming van een videogame geleid. Volgens Variety heeft de Warner Bros. Discovery-film tot nu toe wereldwijd meer dan 720 miljoen dollar opgebracht.

Deze film heeft ook buiten de kassa succes gehad. Een liedje van 34 seconden uit de film, “Steve’s Lava Chicken”, werd het kortste liedje ooit in de officiële Top 40 Chart van Groot-Brittannië. Daarnaast heeft de film geresulteerd in trends op sociale media die ertoe hebben geleid dat Rolling Stone de film de “Rocky Horror’ voor TikTok-kinderen” noemde.

Fans van videogames staan erom bekend dat ze komen opdagen voor film- en televisiebewerkingen. In 2023 bracht de “Super Mario Bros. Movie” volgens Variety 204,6 miljoen dollar op in eigen land en 377 miljoen dollar wereldwijd tijdens het lange paasweekend van 2023. Dit jaar haalde het tweede seizoen van Max’ “The Last of Us” 5,3 miljoen kijkers, een stijging van 13% ten opzichte van de première van het eerste seizoen, volgens Variety. “A Minecraft Movie” is een voortzetting van deze trend.

Een andere factor in het succes van “A Minecraft Movie” is de uitrol van gelicentieerde consumentenproducten. Het merk werkte samen met 45 merken om een programma te creëren dat in veel sectoren van de licentiebusiness doordrong. Dit omvatte een speelgoedlijn met Mattel, een make-uplijn met NYX, campagnes met McDonald’s en Oreo, kostuums met Disguise en nog veel meer.

“Minecraft’ is een fenomenaal merk met een rijke inhoud die al bijna tien jaar lang de inspiratie vormt voor een aantal van Disguise’s best verkopende kostuums en accessoires”, zegt Tara Cortner, president en general manager van Disguise. “We zijn verheugd om een exclusieve reeks kostuums te lanceren om fans verder onder te dompelen in de levendige wereld van ‘Minecraft’ in 2025. We verwachten dat ‘A Minecraft Movie’ onze ‘Minecraft’-kostuums naar nieuwe hoogten zal katapulteren waar kinderen en volwassenen wereldwijd van kunnen genieten.”

Dit heeft wereldwijd voor veel van deze merken geleid tot een stijging van de detailhandelsverkopen. In Australië en Nieuw-Zeeland heeft Merchantwise onlangs een succesvolle deal gesloten met retailers als EB Games, BIG W, Target, Kmart, Best&Less, Myer en The Warehouse om de film te ondersteunen met exclusieve productlijnen voor tieners en jongeren.

“De winkelschappen in Australië en Nieuw-Zeeland liggen vol met nog meer spannende nieuwe consumentenproducten die geïnspireerd zijn door de film die gebaseerd is op de bestverkochte game ter wereld”, zegt Patrick Lynam, directeur gaming bij Merchantwise. “Onze uitgebreide retailcampagne valt samen met de bioscooprelease van ‘A Minecraft Movie’, die de verwachtingen van de kassa’s overtreft, en weerspiegelt de actie-avonturenkomedie met veel sterren. Lokaal wordt de campagne ongelooflijk goed ondersteund door zowel grote als onafhankelijke gespecialiseerde retailers. Van episch pluche en seizoensgebonden bovenkleding tot slaapkleding en op maat gemaakte accessoires, ons retailprogramma is gemaakt voor elke ‘Minecraft’- en ‘A Minecraft Movie’-liefhebbende fan.”

De passie van de fans is de reden waarom “A Minecraft Movie” naar nieuwe hoogten is gestegen.

“De film dient als een belangrijke uitbreiding van de Minecraft-franchise naar het rijk van film en entertainmentmedia en zal het ‘Minecraft’-universum introduceren bij nieuw publiek dat misschien niet bekend is met het spel, waardoor het bereik en de culturele impact van de franchise verder toenemen,” vertelde Federico San Martin, senior director, consumer products, Minecraft, vorig jaar aan License Global. “Toen de aantrekkingskracht van het spel groeide door de introductie van nieuwe mobs, skins, biomes en sociale media, wilde de community het merk ook buiten het spel ervaren.”

Tekst & foto’s: License Global

Share your love