De groei van Jumbo Groep is in een stroomversnelling beland. Met het ongekende succes van Hitster in zowel België als Nederland, en de groeiende populariteit in andere landen, heeft het bedrijf een sterke positie in de markt verworven. Maar Hitster is slechts één van de vele pijlers waarop Jumbo momenteel bouwt. Het bedrijf blijft innoveren en uitbreiden met nieuwe categorieën en frisse concepten.
Tijdens de Spielwarenmesse viel op dat Jumbo verder kijkt dan enkel maar de vertrouwde puzzels en spellen. “We willen ons niet enkel focussen op deze stabiele markt van puzzels en spellen”, zegt Brenda Draaisma van Jumbo. “Innovatie is dan ook een sleutelwoord binnen het bedrijf. Er wordt heel hard gewerkt aan nieuwe producten. Hitster is daar al een mooi resultaat van. Het is een succes dat er met kop en schouders bovenuit steekt, iets wat je maar eens om de zoveel tijd tegenkomt. Maar toch is dit niet het enige waar Jumbo momenteel op steunt.”
Ontwikkeling binnen de speelgoedcategorie
In Nürnberg konden we vaststellen dat Jumbo zich ook wil ontwikkelen binnen de Toys-categorie. Twee mooie voorbeelden hiervan zijn de succesvolle introductie van Funlockets in najaar 2024 en het merk Funtasy Family, dat in het najaar van 2025 gelanceerd wordt. “Funlockets staat voor creativiteit, plezier en heel veel verrassingen. Het nodigt kinderen uit om de sleutel te vinden om spannende verrassingen in de vorm van sieraden, accessoires en stationery te ontdekken. De grote lancering dit najaar is Funtasy Family met als eerste lid van de familie Chick-a-Boo Jenny, met een ijzersterk support plan. Funtasy Family en Funlockets zijn twee speelgoedmerken die nieuwe doelgroepen aanspreken en het Jumbo assortiment verder verrijken. Onze organisatie is de voorbije jaren flink gegroeid. We zetten sterk in op innovatie en bouwen verder op onze stevige basis in puzzels en spellen. Speelgoed is een nieuwe categorie voor ons, waar we ons de komende jaren verder in willen ontwikkelen en laten groeien.”
Rebranding van verschillende merken
Binnen de vernieuwingsstrategie past ook een rebranding van bekende merken zoals Ik Leer en Party & Co. “We willen onze merken en verpakkingen beter laten aansluiten op de behoeften van de klant,” zegt Brenda Draaisma. “Met de rebranding kiezen we voor een frisse en moderne uitstraling voor deze merken. Tegelijkertijd zal de vernieuwing ook zorgen voor duidelijkheid en herkenbaarheid in de schappen. Naast Ik Leer en Party & Co zullen ook onze puzzels een compacter formaat van dozen krijgen. Dat is een bewuste keuze voor duurzaamheid. Minder lucht transporteren betekent immers een lagere impact op het milieu.”
Ik Leer
Ik Leer is Jumbo’s preschoolmerk, voor kinderen van 3 tot 7 jaar oud. “Leren is leuk met de spelletjes van ‘Ik Leer’. De educatieve spelletjes zijn zelfcorrigerend zodat kinderen zelfstandig kunnen oefenen. Voor iedere leeftijd is er een passend en ze spelen in op het schoolcurriculum”, vertelt Lisanne Bus van Jumbo. “De leeftijden komen op de doos duidelijk naar voren komen, met verschillende kleuren per leeftijdscategorie. Een uniek product! In september lanceert de rebranding van de Ik Leer lijn.”
Tot nu toe is Ik Leer voor Jumbo altijd een heel stabiele business geweest. “Er zijn de spellen die kinderen helpen kennismaken met cijfers, letters, woorden, vormen en kleuren. Daarnaast hebben we natuurlijk de populaire Ik Leer koffertjes, die deze vaardigheden ook nog eens combineren met een praktisch en leuk vormgegeven concept, voorzien van een zelfcorrectiesysteem. Maar ook hier willen we nu een volgende stap zetten, door in te zetten op innovatie. Zo zal er meer aandacht gaan naar S.T.E.M. en technologie. Een van de nieuwigheden dit jaar is de elektronische lijn van Ik Leer, met drie producten die het leren combineren met interactief spelplezier.”
Party & Co
De andere lijn die dit jaar in een nieuw jasje wordt gestoken is Party & Co. “Er is een enorme opkomst van partygames”, legt Lisanne Bus uit. “Hitster is daar een mooi voorbeeld van, maar ook ons merk Party & Co sluit daar op aan. We willen inspelen op de doelgroep die graag snel en kort een spelletje wil spelen, zonder al te veel uitleg. De traditionele Party & Co is perfect voor een lange spelavond. Maar de nieuwe Party & Co Rush kan in slechts 20 minuten worden gespeeld – ideaal als ijsbreker of tussendoortje. Party & Co Shock voegt daar een spannend element aan toe met kleine elektrische schokjes voor extra sensatie.”
De vernieuwde Party & Co-lijn zal vanaf september verkrijgbaar zijn en bestaan uit zes titels: Party & Co Original, Party & Co Family, Party & Co Junior, Party & Co Shock You, Party & Co Disney en het nieuwe Party & Co Rush.





