Gamescom 2025 heeft alle eerdere edities overtroffen. Met 357.000 bezoekers uit 128 landen en een digitale reikwijdte van ruim 630 miljoen views groeide het evenement in de Koelnmesse uit tot een recordeditie. Zowel in bezoekersaantallen, internationale deelname als digitale bereikbaarheid werden nieuwe mijlpalen bereikt.
Groei op alle fronten
Volgens de organisatie namen dit jaar 1.568 exposanten uit 72 landen deel. Voor het eerst waren er paviljoens van Thailand – officieel partnerland –, Dubai en Kirgizië. Het aantal vakbezoekers steeg naar 34.000, met name door een sterke groei uit de VS, China, Canada en Japan. Ook de zakelijke programma’s lieten vooruitgang zien: de ontwikkelaarsconferentie gamescom dev trok 5.400 deelnemers (+6%) en het gamescom congress overschreed voor het eerst de grens van 1.000 bezoekers (+10%).

Digitale impact
De online aanwezigheid van het evenement groeide fors. Gamescom Opening Night Live werd wereldwijd 72 miljoen keer bekeken, een stijging van 80 procent ten opzichte van 2024. Het totale digitale bereik bedroeg meer dan 630 miljoen views, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ook de interactieve communitycampagne gamescom epix noteerde een record met 5,7 miljoen pageviews. Koelnmesse-CEO Gerald Böse sprak van “een nieuwe standaard voor internationale evenementen”, terwijl Felix Falk, directeur van de sectorvereniging game, benadrukte dat Gamescom “de positieve kracht van de wereldwijde gamecultuur” onderstreept.
Buiten de beursvloer trok ook de stad Keulen volop publiek. Het gamescom city festival verwelkomde in het weekend circa 80.000 bezoekers in de binnenstad. Daarmee werd de koppeling tussen het vak- en publieksprogramma en de stedelijke beleving opnieuw bevestigd.
Prijzen voor Capcom, Ubisoft en indie-ontwikkelaars
Tijdens de uitreiking van de gamescom awards 2025 ging Capcom aan de haal met de meeste prijzen. Resident Evil Requiem werd bekroond in vier categorieën, waaronder Best Visuals en Best Sony PlayStation Game. Capcom ontving daarnaast ook de juryprijs voor Best Lineup.
Ubisoft viel in de prijzen met Anno 117: Pax Romana (beste pc-game) en met meerdere booth-awards. De publieksprijs voor beste stand ging naar The Pokémon Company. In de indiehoek vielen vooral Tiny Bookshop (Games for Impact) en Hela (Most Entertaining, Most Wholesome) op. De speciale HEART OF GAMING Award ging dit jaar naar de gamescom artist area, waar makers hun game-gerelateerde kunstwerken toonden.


Winnaars gamescom awards 2025
ARTS
- Best Visuals: Resident Evil Requiem (Capcom)
- Best Audio: Resident Evil Requiem (Capcom)
- Best Gameplay: Donkey Kong Bananza (Nintendo)
- Most Entertaining: Hela (Windup / Knights Peak)
- Most Epic: Resident Evil Requiem (Capcom)
- Most Wholesome: Hela (Windup / Knights Peak)
- Games for Impact: Tiny Bookshop (neoludic / Skystone Games, 2P Games)
PLATFORM
- Best Microsoft Xbox Game: Grounded 2 (Obsidian / Xbox Game Studios)
- Best PC Game: Anno 117: Pax Romana (Ubisoft Mainz / Ubisoft)
- Best Sony PlayStation Game: Resident Evil Requiem (Capcom)
- Best Nintendo Switch 2 Game: Mario Kart World (Nintendo)
- Best Mobile Game: Love and Deepspace (Papergames / Infold Games)
GLOBAL
- Best Lineup (Jury): Capcom Entertainment
- Best Booth (Jury): Anno 117 Hands-On Booth + Ubisoft’s Community Lounge
- Best Business Booth (Jury): Ubisoft Business Lounge
- Best Booth (Consumer): The Pokémon Company
- Best Merch (Consumer): Star Birds Gacha Machine
- Best Trailer (Consumer): Hollow Knight: Silksong
- HEART OF GAMING Award (Jury Special Prize): Gamescom Artist Area
