Mattel en Amazon verkennen het recept voor merkheropleving tijdens Brand Licensing Europe 2025. Bezoekers kregen er een exclusieve eerste blik op Snake Mountain uit de film.
De iconische Masters of the Universe-franchise staat voor een grote comeback. Mattel en Amazon Studios bundelen hun krachten om He-Man in 2026 terug naar het grote scherm te brengen. Tijdens Brand Licensing Europe 2025 deelden Ruth Henriquez (hoofd licensing, publishing en locatiegebonden ervaringen EMEA, Mattel) en Greg Coleman (global head integrated marketing, Amazon Studios) hun visie op deze ambitieuze herinterpretatie van een geliefd icoon uit de jaren ’80.
Meer dan veertig jaar na zijn debuut is het volgens beiden het perfecte moment voor een terugkeer.
Een terugkeer vol nostalgie én vernieuwing
“De franchise is nooit echt verdwenen, ze bleef zichzelf heruitvinden,” zegt Henriquez. “Fans vroegen al langer om meer. We hebben gewacht op de juiste partner en het juiste creatieve team om ‘Masters of the Universe’ op epische wijze tot leven te brengen.”
Coleman vult aan: “Dit project is persoonlijk voor mij – ik was, en ben nog steeds, een enorme fan. Wat bijzonder is, is dat de film trouw blijft aan de fans, maar tegelijk iets totaal nieuws brengt. Of je nu houdt van actie, fantasy, sciencefiction of superhelden: deze film verenigt alles.”
De grootste uitdaging? Trouw blijven aan het origineel, maar ook nieuwe generaties aanspreken. “Voor ons moet het tijdloos aanvoelen,” zegt Henriquez. “Voor de oude fans als thuiskomen, voor de nieuwe als een ontdekkingsreis.”
Tijdens de keynote kregen aanwezigen exclusieve beelden te zien van Snake Mountain, het legendarische hoofdkwartier van Skeletor. Henriquez: “De schaal en het detailniveau van de set zijn ronduit indrukwekkend.”

Een moderne oorsprong voor een tijdloze held
De film vertelt een vernieuwd oorsprongsverhaal over een jonge man die zijn nalatenschap ontdekt. Met een grootse productie, topcast en verwijzingen naar de originele serie wil men zowel nostalgische fans als nieuwe kijkers aanspreken.
“Skeletor is een van de meest iconische schurken ooit,” zegt Coleman. “Maar het verhaal draait ook om Adam – een gewone jongen die beseft dat de kracht altijd al in hem zat. Zelfs wie de franchise niet kent, zal genieten van het avontuur.”
Een groots partnerschap voor een wereldwijde franchise
De samenwerking tussen Mattel en Amazon gaat verder dan film: ook licenties, streaming en franchiseontwikkeling maken deel uit van het plan.
“Het is niet zomaar een film,” zegt Henriquez. “Het wordt een cultureel moment – met speelgoed, mode, boeken, alles.”
Coleman benadrukt dat de film deel uitmaakt van een bredere strategie, vergelijkbaar met het succes van Barbie: “Je móét deze film in de bioscoop zien. Daarna kun je hem op Prime Video herbeleven. Mensen zullen de merch dragen, de figuren kopen en erover praten – precies zoals bij Barbie.”
Masters of the Universe wordt een meerjarige franchise die entertainment, producten en ervaringen combineert – een viering van nostalgie, ‘kidult’-cultuur en tijdloze verhalen.
“Dit is geen eenmalig project,” besluit Henriquez. “We bundelen onze superkrachten. Dankzij Amazon’s wereldwijde netwerk zal je deze franchise overal zien opduiken.”



