BRANDmate inspireert met innovatieve ideeën en een sterke locatie

  • Succesvolle verhuizing: Zeche Zollverein als centraal ontmoetingspunt voor de industrie
  • Nieuwe naam, vertrouwd format: BRANDmate wordt BRANDmania

Twee dagen vol energie, ontmoetingen en ideeën: op 25 en 26 juni werd de Grote Zaal van de Zeche Zollverein in Essen dé plek voor merkmakers, licentieprofessionals en creatieve geesten. BRANDmate bracht ongeveer 900 deelnemers samen uit diverse sectoren. Met innovatieve formats en talrijke hoogtepunten bevestigde het evenement overtuigend zijn positie als platform voor samenwerkingen, partnerschappen en licenties.

Directeur Christian Ulrich en zijn team blijven zich in de toekomst richten op continuïteit in het format en openheid voor nieuwe ideeën – recentelijk met de naamswijziging van BRANDmate naar BRANDmania, die vanwege wettelijke merkrechten noodzakelijk was.

Locatie met impact

BRANDmate vond voor het eerst plaats op het terrein van de Zollverein-kolenmijn, een UNESCO Werelderfgoedlocatie. “De verhuizing van Offenbach naar Essen is door iedereen zeer positief ontvangen,” zegt Business Development Manager Katrin Störr. De industriële charme en ontspannen sfeer bleven behouden. “De sfeer is fantastisch. Het is een geweldige plek om te netwerken en nieuwe zakelijke kansen te creëren,” aldus Loïck Boinnard, Trade & Retail Marketing Executive bij Toei Animation Europe. BRANDmate leeft van persoonlijke dialoog – of dat nu tijdens matchmaking is, in de loungeruimtes van de merken of in spontane gesprekken tussen panels en de parade. Alleen al in het afsprakenhulpmiddel stonden meer dan 2.650 verbonden contacten, waardoor dialoog ook dit jaar weer centraal stond. “BRANDmate is de ideale plek om samen met sterke merkpartners nieuwe impulsen op te doen en innovatieve aanpakken mee te nemen voor onze licentieactiviteiten met bestaande en nieuwe partners,” bevestigt Anto Crepulja, Director Consumer Products bij Warner Bros. Discovery.

Spannende producties, nieuwe perspectieven

Andere bekende merken en bedrijven zoals Bavaria Media, El Cartel Media, Hasbro Duitsland, Koziol, Mattel, Paramount, RTL Consumer Products, Seven.One AdFactory, Story House Egmont, Studio 100, The Smiley Company, Universal, Wildbrain CPLG en ZDF Studios brachten hun thema’s tot leven met bijzonder aansprekende stands, fotoplekken en presentaties in de entreehal. Verse impulsen kwamen van nieuwe exposanten zoals La Plume Dorée, Riethmüller, The Pokémon Company en CNC Cosmetic. Nicole Wülfing, Sales Manager van het cosmeticamerk, zegt: “De organisatie en het ondersteunende programma overtroffen onze verwachtingen.” Deze omvatten een sterke parade met circa 35 walking acts – mogelijk gemaakt door Vontz – en het beproefde BLINDmate-format van de MARKENkuppler. De bedrijven Wholey en Oetinger kwamen hier samen en zien kansen voor een bijzondere samenwerking die, als deze slaagt, zal resulteren in een nieuw BRANDbaby. Een ander voorbeeld van creatieve communityvorming was de signeersessie met striptekenaar Ralph Ruthe bij de Kiddinx-stand. Julia Wurzer, Head of Brands bij WDR mediagroup, vat het samen: “Het samenkomen als industrie op deze twee dagen voelt altijd als een reünie en het avondprogramma is weer een mooie gelegenheid voor waardevolle gesprekken.” Oprichtster Eva Stemmer, die op de tweede dag van het evenement zelf aanwezig was, ontving veel positieve feedback.

Inhoud voor de community

De sterke locatie, de ontspannen sfeer en het oprechte gemeenschapsgevoel werden tijdens de vierde editie van BRANDmate extra benadrukt. “Het open kader maakte hoogwaardige discussies op gelijk niveau mogelijk – direct, ongecompliceerd en effectief. Vooral de inspirerende keynotes en het innovatieve programma waren indrukwekkend,” zegt Sarah Laura Kleen, Key Account Manager van exposant G. Güldenpfennig, die voor het eerst deelnam. Op het Sprekerspodium boden drie drukbezochte themablokken structuur: ‘BRANDS for Future’ (AI, innovatie, strategie), ‘BRANDS for Mates’ (fans, kinderen, cultuur) en ‘BRANDS for Retail’ (retail samenwerking, best practices, studies). De Retail Day, die voor het eerst naast het evenement plaatsvond in samenwerking met de wereldwijde branchevereniging Licensing International Germany, benadrukte de succesvolle samenwerking tussen retailers en merken.

De toekomst in met een nieuwe naam

Na vier jaar slaat BRANDmate een nieuw hoofdstuk open – en wordt met onmiddellijke ingang BRANDmania. De naamswijziging is noodzakelijk vanwege merkrechten. Inhoudelijk blijft alles wat het evenement vandaag kenmerkt hetzelfde: netwerken op basis van partnerschap. “Hoe graag we de naam ook hadden behouden, BRANDmania blijft een sterk podium waarop creatieve mensen, merken met potentie en veelbelovende industrieën samenkomen. We kijken uit naar volgend jaar – en danken iedereen die deze editie bijzonder heeft gemaakt,” besluit Christian Ulrich. BRANDmania vindt plaats in Essen op 24 en 25 juni 2026.

Share your love