Allereerste Barbie-pop met type 1 diabetes

Barbie® breidt haar inclusieve Fashionistas-lijn verder uit met de introductie van de allereerste Barbie-pop met type 1 diabetes (T1D). Met dit initiatief wil Mattel kinderen de kans geven zichzelf beter weerspiegeld te zien in hun speelgoed, en tegelijk empathie en begrip stimuleren door spelervaringen te verrijken. 

De pop werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Breakthrough T1D, een wereldwijde organisatie die zich inzet voor onderzoek en belangenbehartiging rond type 1 diabetes. Het resultaat is een realistische weergave van het dagelijks leven met T1D: de pop draagt een Continuous Glucose Monitor (CGM), een insulinepomp, en heeft zelfs een bijpassend telefoonaccessoire dat de CGM-app toont. Haar outfit – een blauwe polkadot set met ruffles – verwijst naar internationale diabetes-symbolen. 

“Het introduceren van een Barbie-pop met type 1 diabetes is een belangrijke stap in ons streven naar representatie en inclusie,” aldus Krista Berger, Senior Vice President Barbie en Global Head of Dolls bij Mattel. 

De lancering werd gevierd tijdens het Breakthrough T1D Children’s Congress in Washington D.C., waar 170 kinderen met T1D uit de hele wereld aanwezig waren. Tegelijkertijd werden rolmodellen en T1D-ambassadeurs Robin Arzón en Lila Moss geëerd met een eigen unieke Barbie-pop. 

De nieuwe Barbie maakt deel uit van de Fashionistas-lijn, die meer dan 175 diverse poppen omvat. Bovendien zet de reeks duurzame stappen: minimaal 50% van de gebruikte kunststoffen is ISCC-gecertificeerd bio-circulair en alle verpakkingen zijn FSC-gecertificeerd. De pop is vanaf nu verkrijgbaar via Mattel Shop en bij retailers wereldwijd. 

Share your love